Hoe werkt Chiptuning
Minder brandstof verbruiken na het optimaliseren van uw software door ECU-Soft, dat klinkt te mooi om waar te zijn! Wij gaan u verklappen dat dit geen fictie is, ECU-Soft tuning weet waarmee ze bezig zijn.! Neemt u even de tijd om onderstaande uitleg te lezen. Wij verzekeren dat uw eventuele twijfel na het lezen van deze uitleg is per direct weg genomen.
Om te beginnen moet u rekening houden met de volgende vuistregel: er zijn veel tuners die een brandstof-besparing beloven, er zijn er maar weinig die het ook daadwerkelijk waar kunnen maken! ECU-Soft tuning is zo zeker van zijn zaak dat u als bedrijf zijnde mag testen hoeveel u bespaart!
Fabrikanten doen er op dit moment alles aan om voertuigen schoner te maken, de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken en het verbruik terug te dringen. Door met deze factoren rekening te houden krijgt een voertuig een gunstig energie-label waardoor het voor u als klant aantrekkelijker is deze auto te kopen in verband met het fiscale voordeel.
Op het internet wordt u reeds op tuners gewezen die na het "chippen" of EOBD-tunen van uw auto uw verbruik met wel 5-20% kan laten afnemen. Naast het economisch voordeel biedt het tevens een ecologisch voordeel, immers uw auto gaat minder CO2 uitstoten.
Wat is nu eigenlijk de zin en onzin van alle verhalen die de ronde doen omtrent brandstof- en CO2 reductie na het tunen van een vrachtwagen? Onthoudt hierbij dat er per merk dagelijks honderden researchers werkzaam zijn om dit probleem aan te pakken en dat er tuners actief zijn die nog nooit een zuiger van dichtbij hebben gezien, maar wel goed zijn in het hacken van beveiligde motorelektronica, de ECU. Deze groep tuners beschikken vaak niet eens over echte kennis van zaken en kunnen alleen maar schermen met gegevens aflezen afkomstig van bronnen of gestolen informatie van concurrenten. Al met al is het voor de eindgebruiker moeilijk, zo niet onmogelijk om te onderscheiden wie men nu wel serieus mag nemen en wie niet.
Wij helpen u graag op weg met een glasheldere uitleg!
Na de aanschaf van een nieuw voertuig komt u er vaak al snel achter wat het verbruik is, meestal is dit een onaangename verassing en wijkt dit aanzienlijk af van de fabrieks specificaties. De importeur van het voertuig heeft reeds met de overheid bepaald wat het verbruiken mag/moet en wat de emissie rechten zijn (hoe milieubelastend mag het zijn). Dit wordt gedaan in de zogenaamde ECE 15 en EUDC-rijcyclus
De gegevens van o.a. CO2 uitstoot en NOx uitstoot bepalen onder meer het milieulabel voor dit voertuig. Voertuigeigenaren, overheidsinstanties en fleetmanagers worden hier door onze overheid met grote nadruk op gewezen door middel van een hoge BPM, accijnzen, betere of slechtere milieulabels en bijvoorbeeld meer of minder bijtellingen. Tevens doen vrachtwagen- en vrachtwagenontwerpers er zelf al zoveel mogelijk aan de motoren in voertuigen zo schoon en zuinig mogelijk te maken.
Echter blijkt na het tunen van een voertuig door bijvoorbeeld chiptuning, EOBD-tuning en/of de zogenaamde bypass tuning er een situatie op te treden dat het voertuig minder brandstof verbruikt. En als het brandstofverbruik zakt, hiermee zakt uiteraard ook de CO2 uitstoot! Bekijk ook onze werkwijze.
Welke auto?
Wilt u uw Audi A4, A5 of A6 chiptunen? Bekijk de mogelijkheden voor chiptuning Audi. Bent u op zoek naar Chiptuning BMW 1-serie, 3-serie of 5-serie? Bij Ecu-Soft kunt u terecht met BMW personenauto's. Wij zijn ook specialisten in diverse modellen voor Chiptuning Citroen. Chiptuning van uw Ford Mondeo, Fiësta of Focus? Ook voor Chiptuning Hyundai kunt u terecht bij Ecu-Soft. Bijvoorbeeld de Hyundai Tucson, Santa Fe of IX35. Wij verzorgen regelmatig voor diverse personenauto's en bedrijfsauto's van het merk Mercedes. Wilt u uw Opel Insignia, Astra en Vivaro chiptunen? Dit kan bij Ecu-Soft. Wij doen Chiptuning Opel bij veel verschillende modellen. Voor het chiptunen van een Peugeot kunt u ook terecht bij Ecu-Soft. Wij doen dit voor alle modellen van Peugeot. Chiptuning Renault en Chiptuning Volkswagen kan bij Ecu-Soft.
Chiptuning diesel
Vaak krijgen wij de vraag of het ook mogelijk is om chiptuning toe te passen op diesel auto’s. Het is een veel voorkomende fabel dat chiptuning voor diesel auto’s niet mogelijk is. Echter is niets minder waar. Bij ECU-Soft zijn wij zelfs gespecialiseerd in het chiptunen van diesel wagens. Onze manier van Chiptuning levert uw diesel auto onder andere vermogenswinst, meer trekkracht en aanzienlijk meer brandstofbesparing op.
Hebt u ook een diesel auto en wilt u ook profiteren van chiptuning diesel? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan.
Ja, ik wil ook profiteren van Chiptuning.
Waarom doet de fabrikant of wetgever dit dan niet zelf?
Een dieselmotor zuigt lucht aan en op een bepaald moment als de zuiger de lucht heeft samen-geperst wordt er brandstof ingespoten en verbrandt deze. Door de opwarming neemt de druk toe en wordt de zuiger naar beneden gedrukt (deze slag levert de arbeid waarmee een vrachtwagen voortbeweegt). Een dieselmotor zuigt bijna altijd dezelfde hoeveelheid lucht aan, lineair met het toerental, onafhankelijk van de belasting (De EGR klep hierbij even buiten beschouwing gelaten).
De hoeveelheid ingespoten brandstof zorgt dus voor de hoeveelheid vermogen. Een dieselmotor is dus kwantitatief geregeld zoals we zeggen. Zelfs als je het gaspedaal los laat en de motor geen brandstof meer geïnjecteerd krijgt, pompt deze nog steeds lucht.
Het verbranden van een ingespoten hoeveelheid diesel neemt tijd in beslag. Dit kunt u vergelijken met het verbranden van een snipper hout in uw open haard en de tijdsduur die hierbij komt kijken.
De meest ideale situatie zou zijn dat de brandstof zo snel mogelijk verbrandt, als de zuiger ongeveer boven staat (we noemen dit BDP ofwel bovenste dode punt), de maximale arbeidsdruk gerealiseerd is. Hierdoor wordt de zuiger op de meest efficiënte wijze naar beneden gedrukt.
Het is logisch als we stellen dat; hoe hoger het toerental, des te sneller de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Toch merken we hierbij op dat, omdat het een bepaalde tijd duurt voordat de diesel is verbrandt, bij een hoger toerental de zuiger al een stuk "op weg naar beneden is" gegaan alvorens alles is verbrand.
We verliezen dus rendement (anders gezegd; we verliezen een deel van onze arbeids-slag). In de afbeelding hieronder is goed te zien hoe het rendement terug loopt zodra het toerental toeneemt met een gelijk blijvende hoeveelheid ingespoten diesel.
Duidelijk is te zien dat het koppel afneemt naarmate het toerental toeneemt. Bij 2400 toeren per minuut levert deze motor het meeste koppel, daarna zakt het koppel weg doordat de tijd waarin de diesel kan verbranden steeds korter wordt, we verliezen hier slag. De motor heeft dus een bepaald bereik waarin hij het hoogste rendement heeft, in dit geval bij 2400 Omw / min (toeren).
Heeft u wel eens gehoord van eren Powerbox als chiptuning? Dit is een amateuristische manier van chiptunen, lees meer over powerbox.
Hier gaan wij ons werk doen!
Als we door tuning ervoor kunnen zorgen dat het koppel bij dit toerental toe zou nemen, dan zou de berijder eerder over kunnen schakelen naar een hogere versnelling, zonder verlies van acceleratievermogen. Het verbruik kan in deze situatie dus dalen door het schakelgedrag van de berijder te wijzigen door deze meer koppel te geven tijdens de acceleratie in een beter toerenbereik ("het zogenaamde Nieuwe Rijden"). Bij een vrachtwagen is het ideale gebied tussen de 1000 en de 1500 RPM..
Let op! De meeste tuners verlengen de inspuitduur om meer brandstof in de motor te krijgen en zodoende meer vermogen uit de motor te halen. Deze verlenging van de inspuitduur werkt echter in het nadeel van de rendementstoename omdat de verbranding hierdoor weer langer duurt. Vrachtwagen optimaliseren is niet te vergelijken met een personen auto optimaliseren.
Wij van ECU-Soft tuning verlengen de inspuitduur niet maar verhogen de inspuitdruk. Door onder hogere druk te injecteren, kun je de hoeveelheid opschroeven zonder langer in te spuiten en daarmee is juist de eerste winst binnen. We realiseren koppeltoename zonder langer in te spuiten en daarmee zonder meer brandstof toe te dienen. Veel tuners weten dit niet eens.
Het inspuiten onder een hogere druk heeft nog een voordeel. Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld 80, 90 km/h, dan kun je dus dezelfde hoeveelheid diesel in een iets kortere tijd inspuiten, waardoor de afbrandtijd van de diesel korter wordt. Je vangt hiermee dus 2 vliegen in 1 klap; je realiseert hetzelfde koppel in een kortere verbrandingstijd met minder diesel omdat je meer rendement uit de arbeidsslag hebt gehaald.
Dit resulteert in een brandstofbesparing en
vermindering van CO2-uitstoot tot wel 20%!!!
We hebben hiermee op een vrij simpele wijze toegelicht hoe het te onderbouwen is waarom tuning het verbruik kan laten afnemen. Natuurlijk is het per voertuig verschillend de genoemde cijfers zijn een gemiddelde.
Het zou echter zeer onprofessioneel zijn u alleen de positieve waarnemingen te vermelden en de negatieve waarnemingen te verzwijgen.
Duidelijk en eerlijke uitleg!
Wist u al dat wij importeur zijn van Pipercross motorsport filters? Bekijk wat deze sportfilters voor voordelen hebben.